Τρίτη 25 Αυγούστου 2015

ΣτΔΕ Σπάτων, Αρτέμιδος: Παρέμβαση για προστασία ανηλίκων από το αλκοόλ

ΣτΔΕ Σπάτων, Αρτέμιδος: Παρέμβαση για προστασία ανηλίκων από το αλκοόλ
ΘΕΜΑ: Αυτεπάγγελτη παρέμβαση του «Συμπαραστάτη» για προστασία των ανηλίκων της περιοχής του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος, από το αλκοόλ

Σχετ:
  1. Αναρτήσεις στο διαδίκτυο ανώνυμων καταγγελιών περί χρήσης αλκοόλ από ανήλικους σε ΚΥΕ (βλ. τοπικό blog, στις 23.8.2015)
  2. ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ: 36/1994 (ΦΕΚ 26/Α/94), περί μέτρων προστασίας ανηλίκων και άλλες διατάξεις [1]
  3. Ν. 3730/2008 (ΦΕΚ: 262/Α/08), περί προστασίας ανηλίκων από τον καπνό και το αλκοόλ.
  4. Άρθρου 458 του Π.Κ //
  5. Υπ’ αριθ. πρωτ: Α1β/8577/83 (ΦΕΚ: 526/Β/83) Υγειονομική Διάταξη περί Υγειονομικού Ελέγχου και Αδειών Ίδρυσης και λειτουργίας ΚΥΕ, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα
  6. Υπ’ αριθ. 2075/2009 απόφαση του Αρείου Πάγου (Τμήμα Ζ, ΠΟΙΝΙΚΟ)
  7. Υπ’ αριθ. 299/2014 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάτων – Αρτέμιδος, περί «Επιλογής του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης βάσει των διατάξεων του άρθρου 77 του Ν. 3852/2010»
  8. Υπ’ αριθ. πρωτ: 1909/23.01.2015 Πράξη του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης Σπάτων – Αρτέμιδος (Κώδικας Λειτουργίας του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήμο Σπάτων – Αρτέμιδος)
  9. Ο «Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας» (ΟΕΥ) του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος (ΦΕΚ: 2314/Β/2011)
  10. Υπόθεση με Κωδικό 108 στον ΣτΔΕ
  11. Ανησυχητικά στοιχεία ερευνών για χρήση αλκοόλ από ανηλίκους [2]
Σε συνέχεια των ως άνω υπ’ αριθ. 1 ανωτέρω σχετικών ηλεκτρονικών δημοσιευμάτων και σχολίων, που άπτονται ευαίσθητων ζητημάτων προστασίας νεαρών ανηλίκων του Δήμου μας από τη χρήση αλκοόλ και αναρτήθηκαν σε τοπικό blog, σε συνδυασμό με τα ανησυχητικά στοιχεία ερευνών και ανεξάρτητα από τη δυνατότητα επιβεβαίωσης ή όχι της αλήθειας[3], ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης θεωρεί καθήκον του να παρέμβει τουλάχιστον προληπτικά, προς τις αρμόδιες κατά νόμο υπηρεσίες και όργανα ελέγχου, δεδομένου ότι μεταξύ άλλων, στα αναφερόμενα, γίνεται ευθέως λόγος, ότι «ΕΔΩΣΑΝ ΟΙΝΟΠΝΕΥΜΑΤΩΔΗ ΠΟΤΑ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΙ ΜΕ 15 ΑΝΗΛΙΚΑ» και διατυπώνεται ο σχολιασμός : «ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΠΟΤΕ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΚΟΙΜΟΥΝΤΑΙ ..... ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ ΣΩΣΤΟ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ;»

Επισημαίνεται εδώ ότι επί των ιδιαιτέρως ευαίσθητων για το κοινωνικό σύνολο και ιδίως για την προστασία των ανηλίκων πολιτών της χώρας μας, παραβατικών συμπεριφορών υπαιτίων για χρήση αλκοόλ από ανηλίκους, έχουν αποφανθεί εκτός από τα ελεγκτικά όργανα και η Δικαιοσύνη, όπως για παράδειγμα ο Άρειος Πάγος (βλ. υπ’ αριθ. 6 ανωτέρω σχετικό), που σε απόφασή του μνημονεύει μεταξύ άλλων ότι ισχύει η [….. διάταξη του άρθρου 1 παρ. 1 ΠΔ 36/1994, ότι "σε ανηλίκους κάτω των 17 ετών, οι οποίοι δεν συνοδεύονται από τους γονείς ή κηδεμόνες τους, δεν επιτρέπεται: α. Η είσοδος και παραμονή σε κέντρα διασκεδάσεων και αμιγή μπαρ, β. η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών στα λοιπά δημόσια κέντρα". Κατά δε την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, "υπεύθυνοι για κάθε παράβαση των οριζομένων στην προηγούμενη παράγραφο θεωρούνται οι ιδιοκτήτες ή διευθυντές των καταστημάτων και σε περίπτωση απουσίας τους οι υπάλληλοι ή βοηθοί αυτών, οι οποίοι τιμωρούνται με τις ποινές του άρθρου 458 του Π.Κ., εάν η παράβαση δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη διάταξη". Η ανωτέρω παράβαση τιμωρείται πράγματι βαρύτερα (με φυλάκιση μέχρι 2 ετών και χρηματική ποινή) με βάση τις διατάξεις του άρθρου 12 παρ. 1 α, β, 2 ν. 1481/1984, όπως η παρ. 2 αντικ. με άρθρο 5 παρ. 4 ν. 2452/1996. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή της είναι η χορήγηση οινοπνευματωδών ποτών σε ανηλίκους κάτω των 17 ετών, εφόσον αυτοί δεν συνοδεύονται από τους γονείς ή κηδεμόνες τους. Στην έννοια δε των "λοιπών δημοσίων κέντρων" (δηλ. αυτών που δεν υπάγονται στο εδάφ. α) υπάγεται κάθε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, μεταξύ των οποίων και η καφετέρια].
Το σοβαρό και ευαίσθητο αυτό θέμα της αναγκαιότητας προστασίας των ανηλίκων από τη χρήση αλκοόλ, έχει απασχολήσει και το Ελληνικό Κοινοβούλιο, όπου σε σχετική ερώτηση βουλευτών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ότι :
«Ευθύνη φέρει και η ίδια η οικογένεια που θεωρεί ακίνδυνη τη μικρή κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών από τα παιδιά. Το αποτέλεσμα είναι πως για μια αρκετά μεγάλη μερίδα εφήβων το αλκοόλ είναι κομμάτι της ζωής τους σε καθημερινή βάση και όχι περιστασιακά. Σύμφωνα με την τελευταία επιδημιολογική ευρωπαϊκή έρευνα ESPAD, η Ελλάδα κατατάσσεται 9η σε σύνολο 35 χωρών στην κατανάλωση αλκοόλ τους τελευταίους 12 μήνες με 87% των ερωτηθέντων μαθητών να απαντούν θετικά και στην 7η θέση στην κατανάλωση οινοπνευματωδών τον τελευταίο μήνα (71%)».

Κατόπιν των ανωτέρω ο «Συμπαραστάτης» καλεί τους αρμοδίους φορείς και υπηρεσίες [4], όπου διαβιβάζεται το παρόν (δεδομένου ότι διαθέτουν ειδίκευση στην αντιμετώπιση του σοβαρού αυτού προβλήματος για τους ανηλίκους), να παρέμβουν το συντομότερο δυνατόν ώστε να υπάρξει έγκαιρη, έγκυρη και πιστοποιημένη πρόληψη και προστασία της νεολαίας μας από το αλκοόλ, αίσθημα ασφάλειας στην τοπική κοινωνία και κυρώσεις σε τυχόν παραβάτες.

Παράκληση για κατεπείγουσες ενέργειές σας και ενημέρωση του «Συμπαραστάτη»

[1] Προβλέπει στο Άρθρο: 1, τα εξής :

1. Σε ανηλίκους κάτω των 17 ετών, οι οποίοι δεν συνοδεύονται από τους γονείς ή κηδεμόνες τους, δεν επιτρέπεται: α. Η είσοδος και παραμονή σε κέντρα διασκεδάσεων και αμιγή μπαρ. β. Η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών στα λοιπά δημόσια κέντρα. «Προς τούτο, σε εμφανές σημείο των εισόδων των καταστημάτων αυτών τοποθετούνται πινακίδες, διαστάσεων τουλάχιστον 0,60 ΧΟ,30 μ. στις οποίες αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα, μεγέθους δύο (2) τουλάχιστον εκατοστών, στα μεν καταστήματα του εδαφίου α' η ένδειξη :«ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 17 ΕΤΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΓΟΝΕΙΣ Ή ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ», στα δε καταστήματα του εδαφίου β' η ένδειξη : «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΟΙΝΟΠΝΕΥΜΑΤΩΔΩΝ ΠΟΤΩΝ ΑΠΟ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 17 ΕΤΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΓΟΝΕΙΣ Ή ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ»

[2] Ανησυχητικά είναι τα (γενικά) στοιχεία για το ποσοστό μαθητών που καταναλώνουν αλκοόλ, σύμφωνα με σχετική έρευνα του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών «Ελπίδα», σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ. Με βάση τα στοιχεία της εν λόγω έρευνας, η οποία έγινε σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα λυκείων όλης της χώρας, ένας στους επτά μαθητές πίνει αλκοόλ 2-3 φορές την εβδομάδα. Σχεδόν οι μισοί μαθητές (42%) έχουν αναφέρει υπερβολική χρήση αλκοόλ, πίνοντας πέντε ή και περισσότερα ποτά εν συνεχεία. Περιστατικά μέθης ανέφεραν το 14,9% των αγοριών και το 9,5% των κοριτσιών. Σε σύγκριση με δεκαεξάχρονους μαθητές των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, πίνουν περισσότεροι έφηβοι στη χώρα μας, αλλά λιγότεροι αναφέρουν επεισόδια υπερβολικής κατανάλωσης και μέθης. Τα ποσοστά αυξάνονται στην περιφέρεια, σε σύγκριση με τα μεγάλα αστικά κέντρα.

[3] Δεδομένου άλλωστε ότι τα δημοσιεύματα ήταν ανώνυμα, εκτός εάν οι φερόμενοι σ’ αυτά ως συγγενείς των ανηλίκων, απευθυνθούν στον «Συμπαραστάτη» έστω και με τη διαδικασία αίτησής τους για εμπιστευτική εξέταση – διαμεσολάβηση στην αναφερόμενη υπόθεση, σύμφωνα με τις διαδικασίες της § 5 του άρθρου 4 της υπ’ αριθ. πρωτ: 1909/23.1.2015 Πράξης του Συμπαραστάτη (σχετ. 8)

[4] Αλλά και τους ενδιαφερόμενους κηδεμόνες ανηλίκων, κατά την υποσημείωση 3 της σελ. 2 του παρόντος

Ο ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ

Χ. ΠΟΘΟΥΛΑΚΗΣ


from anatakti.gr http://ift.tt/1fEF7WG
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου