Το Αστεροσκοπείο Αθηνών και ο πέριξ χώρος στον λόφο των Νυμφών, αναμορφώνονται "εκ βάθρων" από το καλλιτεχνικό άγγιγμα του Adrian Villar Rojas, που στήνει μια ευφάνταστη εικαστική εγκατάσταση σε 4.500 τ. μ.
Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης "ΝΕΟΝ" παρουσιάζει τον σπουδαίο σύγχρονο καλλιτέχνη Adrián Villar Rojas, για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό χώρο, σε μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση, η οποία απλώνεται σε ολόκληρη την έκταση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
//
Το "The Theater of Disappearance" είναι μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση, που καλύπτει έκταση 4.500 τετραγωνικών μέτρων, στον Λόφο των Νυμφών και το χώρο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, δημιουργώντας ένα καινούργιο περιβάλλον, ένα απρόβλεπτο εικαστικό σύμπαν.
Η έκθεση είναι μια νέα ανάθεση του "ΝΕΟΝ" στον Αργεντινό καλλιτέχνη και πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Η επιλογή του συγκεκριμένου χώρου αποτελεί μέρος της στρατηγικής του "ΝΕΟΝ" να ενεργοποιεί ιστορικούς χώρους της πόλης συνδέοντάς τους δημιουργικά με τον σύγχρονο πολιτισμό, με πολιτιστικά γεγονότα ανοιχτά στο ευρύ κοινό.
Όταν το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών άνοιξε το 1846, ήταν το πλέον προωθημένο και φιλόδοξο κοσμολογικό εργαστήριο. Σήμερα, 160 χρόνια μετά, ο Adrián Villar Rojas επεμβαίνει ριζοσπαστικά και αλλάζει το χώρο αυτό, καθώς και ολόκληρη την περιοχή. Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια του ΝΕΟΝ.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή του "ΝΕΟΝ", Δημήτρη Δασκαλόπουλο, «η σταδιακή και δυναμική μεταμόρφωση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών από τον Villar Rojas αποτελεί τεκμήριο του οράματος και της αφοσίωσης του καλλιτέχνη στην ανατροπή του status quo. Είναι επίσης ένα ακόμα τεκμήριο της πρωτοτυπίας και της τόλμης με την οποία ο "ΝΕΟΝ" εκπληρώνει την αποστολή του, που είναι να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με τον σύγχρονο πολιτισμό, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει».
Όπως τονίζει και ο Διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, καθηγητής Μανώλης Πλειώνης, «το Εθνικό Αστεροσκοπείο επιτελεί, τα τελευταία χρόνια, κι έναν άλλο ρόλο πέραν της επιστημονικής του δραστηριότητας, αυτόν του πολιτιστικού πόλου που προβάλλει την συνέργεια μεταξύ επιστήμης και τέχνης. Η συνεργασία με τον Οργανισμό "ΝΕΟΝ" για τη φιλοξενία της εικαστικής εγκατάστασης "The Theater of Disappearance" αποτέλεσε για εμάς μια πρόκληση και το άνοιγμα σε ένα διαφορετικό είδος τέχνης. Επί μήνες συμμετείχαμε ενεργά στην υλοποίησή του, ως μια ζωντανή, καθημερινή διαδικασία και το στηρίξαμε με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά, τόσο τον "ΝΕΟΝ" για την ευκαιρία που μας έδωσε να βιώσουμε την σταδιακή μεταμόρφωση των εγκαταστάσεών μας σε έργο τέχνης, όσο και τον Adrián Villar Rojas».
Η επιμελήτρια της έκθεσης Ελίνα Κουντούρη μας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο Villar Rojas είναι ένας γενναίος μαχητής, που προσπαθεί να αντισταθεί στο "θέατρο της εξαφάνισης", στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Σε αυτή την εγκατάσταση, γινόμαστε ιδιωτικοί μάρτυρες σε μια ιστορία παραλόγου, κατάκτησης, απληστίας, εξαναγκασμού, προπαγάνδας και πατριωτισμού. Θα παραμείνουμε μακάριοι και συνένοχοι – σε αυτό το "θέατρο της εξαφάνισης";».
Τέλος, ο ίδιος ο καλλιτέχνης σημειώνει: «Το έδαφος αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας. Κατάγομαι από την Αργεντινή, όπου στην ουσία το έδαφος αποτελεί μέσο παραγωγής. Αυτό που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας στην Αργεντινή δεν μας αντιπροσωπεύει με τον ίδιο τρόπο που αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που ζουν στην Ελλάδα. Εμείς οι Αργεντινοί ταυτίζουμε το έδαφος με τη γονιμότητα, ένα "ευλογημένο" έδαφος, που το μόνο του όριο είναι ο ουρανός. Βεβαίως, αυτό είναι μία γεωπολιτική κατασκευή που έχει γίνει από τον Δυτικό Κόσμο και τις παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις γενικότερα. Ωστόσο, όταν έφτασα στην Ελλάδα, κατάλαβα αμέσως ότι για τους Έλληνες, αυτό που υπάρχει κάτω από τα πόδια τους, είναι μεν το ίδιο ουσιώδες για την εθνική τους ταυτότητα όσο για τους Αργεντινούς, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Αυτό που υπήρχε κάτω από τα πόδια τους ήταν η κουλτούρα: χιλιάδες χρόνια ανθρώπινων πολιτισμών».
ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ
Σε μια έκταση 4.500 τ. μ. ο Villar Rojas, δημιουργεί μια ζώνη εύφορη που αποτελείται από 46.000 φυτά. Μια μίξη από αγρωστώδη και βρώσιμα φυτά, αγριόχορτα, αλλά και φρούτα και λαχανικά, που ορίζουν την πορεία της ανθρώπινης ζωής στον πλανήτη. Η εύφορη περιοχή, ξαφνικά, δίνει τη σκυτάλη σε μια γυμνή, άγονη, εμπόλεμη ζώνη. Εκεί, στην πιο απόκρημνη και άγνωστη πλευρά του Λόφου των Νυμφών, ο Villar Rojas ανατρέπει τη χωροχρονική συνέχεια. Δημιουργεί γλυπτικές εγκαταστάσεις, μέσα σε έντεκα βιτρίνες διαφόρων μεγεθών, που αφηγούνται την παγκόσμια ιστορία του επεκτατισμού των Αυτοκρατοριών και του εποικισμού στον πλανήτη μας και πέρα απ' αυτόν. Πολιτιστικά, ιστορικά και πολεμικά τεχνουργήματα, κατάλοιπα πολιτισμών του παρελθόντος, έχουν συλλεχθεί, επεξεργαστεί και έχουν τοποθετηθεί με απροσδόκητο τρόπο, δίπλα σε ενθύμια από μεταγενέστερες εποχές που "φωλιάζουν" ανάμεσα σε οργανικές ύλες.
Η δημιουργία της εγκατάστασης "The Theater of Disappearance" προϋπέθετε τη ριζική μεταμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Πρόκειται για μια ενδελεχή διαδικασία που υλοποιείται εδώ και 8 μήνες, αφήνοντας παράλληλα ένα ουσιαστικό έργο υποδομής. Αρχικά με τον επιμελή καθαρισμό του χώρου από φύλλα, πεσμένα κλαδιά και απορρίμματα, και μετά με την εγκατάσταση συμπληρωματικού συστήματος άρδευσης για τις ανάγκες της έκθεσης ( θα αποδοθεί σε πλήρη λειτουργία στο Εθνικό Αστεροσκοπείο) και συστήματος πυρασφάλειας.
Στη συνέχεια, ο Λόφος των Νυμφών γνώρισε μια φάση έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας, όπου διαμορφώθηκαν ειδικές υπερυψωμένες ξύλινες κατασκευές, πάνω από την επιφάνεια του εδάφους, γεμάτες με χιλιάδες κυβικά χώματος και με ενσωματωμένο αυτόνομο αρδευτικό σύστημα, για να υποδεχθούν τα νέα φυτά. Όλη η εγκατάσταση περικλείεται από φυσικούς φράκτες, από βράχους, κλαδιά, που «απομονώνουν» το χώρο.
Η εικαστική εγκατάσταση "The Theater of Disappearance", στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, αποτελεί μέρος μιας σειράς νέων αναθέσεων του καλλιτέχνη με τον ίδιο τίτλο, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στην Ευρώπη και την Αμερική. Συγκεκριμένα, στο The Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη (14 Απριλίου-29 Οκτωβρίου 2017), Kunsthaus Bregenz στην Αυστρία (13 Μαΐου-27 Αυγούστου 2017), Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες, Geffen Contemporary (22 Οκτωβρίου 2017-26 Φεβρουαρίου 2018).
Info
'The Theater of Disappearance'
Λόφος των Νυμφών, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
1η Ιουνίου – 24 Σεπτεμβρίου 2017
Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη-Κυριακή 11.00-21.00
Είσοδος ελεύθερη
Προσοχή: Λόγω της ιδιαιτερότητας του εδάφους και της εγκατάστασης, προτείνεται η επιλογή flat ή αθλητικών υποδημάτων.
Η πρόσβαση στο Λόφο Νυμφών είναι δυνατή μέσω της οδού Αποστόλου Παύλου. Κοντινότεροι σταθμοί Μετρό: Θησείο, Ακρόπολη, Μοναστηράκι.
Περισσότερες πληροφορίες στο neon.org.gr
Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης "ΝΕΟΝ" παρουσιάζει τον σπουδαίο σύγχρονο καλλιτέχνη Adrián Villar Rojas, για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό χώρο, σε μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση, η οποία απλώνεται σε ολόκληρη την έκταση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
//
Το "The Theater of Disappearance" είναι μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση, που καλύπτει έκταση 4.500 τετραγωνικών μέτρων, στον Λόφο των Νυμφών και το χώρο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, δημιουργώντας ένα καινούργιο περιβάλλον, ένα απρόβλεπτο εικαστικό σύμπαν.
Η έκθεση είναι μια νέα ανάθεση του "ΝΕΟΝ" στον Αργεντινό καλλιτέχνη και πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Η επιλογή του συγκεκριμένου χώρου αποτελεί μέρος της στρατηγικής του "ΝΕΟΝ" να ενεργοποιεί ιστορικούς χώρους της πόλης συνδέοντάς τους δημιουργικά με τον σύγχρονο πολιτισμό, με πολιτιστικά γεγονότα ανοιχτά στο ευρύ κοινό.
Όταν το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών άνοιξε το 1846, ήταν το πλέον προωθημένο και φιλόδοξο κοσμολογικό εργαστήριο. Σήμερα, 160 χρόνια μετά, ο Adrián Villar Rojas επεμβαίνει ριζοσπαστικά και αλλάζει το χώρο αυτό, καθώς και ολόκληρη την περιοχή. Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια του ΝΕΟΝ.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή του "ΝΕΟΝ", Δημήτρη Δασκαλόπουλο, «η σταδιακή και δυναμική μεταμόρφωση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών από τον Villar Rojas αποτελεί τεκμήριο του οράματος και της αφοσίωσης του καλλιτέχνη στην ανατροπή του status quo. Είναι επίσης ένα ακόμα τεκμήριο της πρωτοτυπίας και της τόλμης με την οποία ο "ΝΕΟΝ" εκπληρώνει την αποστολή του, που είναι να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με τον σύγχρονο πολιτισμό, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει».
Όπως τονίζει και ο Διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, καθηγητής Μανώλης Πλειώνης, «το Εθνικό Αστεροσκοπείο επιτελεί, τα τελευταία χρόνια, κι έναν άλλο ρόλο πέραν της επιστημονικής του δραστηριότητας, αυτόν του πολιτιστικού πόλου που προβάλλει την συνέργεια μεταξύ επιστήμης και τέχνης. Η συνεργασία με τον Οργανισμό "ΝΕΟΝ" για τη φιλοξενία της εικαστικής εγκατάστασης "The Theater of Disappearance" αποτέλεσε για εμάς μια πρόκληση και το άνοιγμα σε ένα διαφορετικό είδος τέχνης. Επί μήνες συμμετείχαμε ενεργά στην υλοποίησή του, ως μια ζωντανή, καθημερινή διαδικασία και το στηρίξαμε με όλους τους δυνατούς τρόπους.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά, τόσο τον "ΝΕΟΝ" για την ευκαιρία που μας έδωσε να βιώσουμε την σταδιακή μεταμόρφωση των εγκαταστάσεών μας σε έργο τέχνης, όσο και τον Adrián Villar Rojas».
Η επιμελήτρια της έκθεσης Ελίνα Κουντούρη μας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο Villar Rojas είναι ένας γενναίος μαχητής, που προσπαθεί να αντισταθεί στο "θέατρο της εξαφάνισης", στην υποκρισία που μας κυκλώνει. Σε αυτή την εγκατάσταση, γινόμαστε ιδιωτικοί μάρτυρες σε μια ιστορία παραλόγου, κατάκτησης, απληστίας, εξαναγκασμού, προπαγάνδας και πατριωτισμού. Θα παραμείνουμε μακάριοι και συνένοχοι – σε αυτό το "θέατρο της εξαφάνισης";».
Τέλος, ο ίδιος ο καλλιτέχνης σημειώνει: «Το έδαφος αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας. Κατάγομαι από την Αργεντινή, όπου στην ουσία το έδαφος αποτελεί μέσο παραγωγής. Αυτό που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας στην Αργεντινή δεν μας αντιπροσωπεύει με τον ίδιο τρόπο που αντιπροσωπεύει τους ανθρώπους που ζουν στην Ελλάδα. Εμείς οι Αργεντινοί ταυτίζουμε το έδαφος με τη γονιμότητα, ένα "ευλογημένο" έδαφος, που το μόνο του όριο είναι ο ουρανός. Βεβαίως, αυτό είναι μία γεωπολιτική κατασκευή που έχει γίνει από τον Δυτικό Κόσμο και τις παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις γενικότερα. Ωστόσο, όταν έφτασα στην Ελλάδα, κατάλαβα αμέσως ότι για τους Έλληνες, αυτό που υπάρχει κάτω από τα πόδια τους, είναι μεν το ίδιο ουσιώδες για την εθνική τους ταυτότητα όσο για τους Αργεντινούς, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Αυτό που υπήρχε κάτω από τα πόδια τους ήταν η κουλτούρα: χιλιάδες χρόνια ανθρώπινων πολιτισμών».
ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ
Σε μια έκταση 4.500 τ. μ. ο Villar Rojas, δημιουργεί μια ζώνη εύφορη που αποτελείται από 46.000 φυτά. Μια μίξη από αγρωστώδη και βρώσιμα φυτά, αγριόχορτα, αλλά και φρούτα και λαχανικά, που ορίζουν την πορεία της ανθρώπινης ζωής στον πλανήτη. Η εύφορη περιοχή, ξαφνικά, δίνει τη σκυτάλη σε μια γυμνή, άγονη, εμπόλεμη ζώνη. Εκεί, στην πιο απόκρημνη και άγνωστη πλευρά του Λόφου των Νυμφών, ο Villar Rojas ανατρέπει τη χωροχρονική συνέχεια. Δημιουργεί γλυπτικές εγκαταστάσεις, μέσα σε έντεκα βιτρίνες διαφόρων μεγεθών, που αφηγούνται την παγκόσμια ιστορία του επεκτατισμού των Αυτοκρατοριών και του εποικισμού στον πλανήτη μας και πέρα απ' αυτόν. Πολιτιστικά, ιστορικά και πολεμικά τεχνουργήματα, κατάλοιπα πολιτισμών του παρελθόντος, έχουν συλλεχθεί, επεξεργαστεί και έχουν τοποθετηθεί με απροσδόκητο τρόπο, δίπλα σε ενθύμια από μεταγενέστερες εποχές που "φωλιάζουν" ανάμεσα σε οργανικές ύλες.
Η δημιουργία της εγκατάστασης "The Theater of Disappearance" προϋπέθετε τη ριζική μεταμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Πρόκειται για μια ενδελεχή διαδικασία που υλοποιείται εδώ και 8 μήνες, αφήνοντας παράλληλα ένα ουσιαστικό έργο υποδομής. Αρχικά με τον επιμελή καθαρισμό του χώρου από φύλλα, πεσμένα κλαδιά και απορρίμματα, και μετά με την εγκατάσταση συμπληρωματικού συστήματος άρδευσης για τις ανάγκες της έκθεσης ( θα αποδοθεί σε πλήρη λειτουργία στο Εθνικό Αστεροσκοπείο) και συστήματος πυρασφάλειας.
Στη συνέχεια, ο Λόφος των Νυμφών γνώρισε μια φάση έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας, όπου διαμορφώθηκαν ειδικές υπερυψωμένες ξύλινες κατασκευές, πάνω από την επιφάνεια του εδάφους, γεμάτες με χιλιάδες κυβικά χώματος και με ενσωματωμένο αυτόνομο αρδευτικό σύστημα, για να υποδεχθούν τα νέα φυτά. Όλη η εγκατάσταση περικλείεται από φυσικούς φράκτες, από βράχους, κλαδιά, που «απομονώνουν» το χώρο.
Η εικαστική εγκατάσταση "The Theater of Disappearance", στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, αποτελεί μέρος μιας σειράς νέων αναθέσεων του καλλιτέχνη με τον ίδιο τίτλο, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στην Ευρώπη και την Αμερική. Συγκεκριμένα, στο The Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη (14 Απριλίου-29 Οκτωβρίου 2017), Kunsthaus Bregenz στην Αυστρία (13 Μαΐου-27 Αυγούστου 2017), Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες, Geffen Contemporary (22 Οκτωβρίου 2017-26 Φεβρουαρίου 2018).
Info
'The Theater of Disappearance'
Λόφος των Νυμφών, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
1η Ιουνίου – 24 Σεπτεμβρίου 2017
Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη-Κυριακή 11.00-21.00
Είσοδος ελεύθερη
Προσοχή: Λόγω της ιδιαιτερότητας του εδάφους και της εγκατάστασης, προτείνεται η επιλογή flat ή αθλητικών υποδημάτων.
Η πρόσβαση στο Λόφο Νυμφών είναι δυνατή μέσω της οδού Αποστόλου Παύλου. Κοντινότεροι σταθμοί Μετρό: Θησείο, Ακρόπολη, Μοναστηράκι.
Περισσότερες πληροφορίες στο neon.org.gr
from anatakti.gr http://ift.tt/2qPrC1a
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου