Οι εξαντλητικές εκπτώσεις που έδωσε ο Χρίστος Καλογρίτσας στις τρεις εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος και η έκπτωση «έκπληξη» του Άκτωρα στον διαγωνισμό για το Φαληρικό όρμο που ξεπέρασε το 53% αποδεικνύουν ότι η φτώχεια στα έργα οδηγεί σε πόλεμο εκπτώσεων.
Στο διαγωνισμό, ο δεύτερος (Ιντρακάτ) έδωσε εξίσου μεγάλη προσφορά με έκπτωση 53,24%, ο τρίτος με 51,48% (J&P Άβαξ) και ο τέταρτος 43,75% (Τέρνα).
//
Ο Πρόεδρος του Άκτωρα κ. Δημήτρης Κούτρας δέχτηκε τις προηγούμενες μέρες, βροχή ερωτήσεων κατά τα εγκαίνια του Μορέα στην Καλαμάτα, σχετικά με το πώς θα υλοποιηθεί ένα τόσο «χτυπημένο» έργο. Ωστόσο από την απάντηση ήταν σαφές ότι οι εργολάβοι έχουν επίγνωση των τιμών που δίνουν. Kαθώς όμως τα έργα τελειώνουν πρέπει να σκεφτούν την επόμενη μέρα και τους εκατοντάδες εργαζόμενους που απασχολούν. Είναι φανερό ότι οι εταιρείες ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί. Mε τις πολύ μεγάλες εκπτώσεις, το κέρδος τους εκμηδενίζεται και αν δεν υπάρχουν συμπληρωματικές συμβάσεις, τότε κινδυνεύουν να φύγουν με ζημιά. Το συμπέρασμα είναι ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι εξαιρετικά δύσκολοι για τις κατασκευές.
Η μάχη θα επικεντρωθεί στα λιγοστά έργα που προγραμματίζεται να βγουν καθώς το φιλέτο που είναι το Καστέλι εκτός απροόπτου θα καταλήξει στην ΓΕΚ-Τέρνα με τους Ινδούς. Εκείνο που μένει είναι οι πέντε νέες εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος που σχεδιάζει άμεσα να προκηρύξει το υπουργείο Υποδομών και η γραμμή 5 του μετρό που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχει προκηρυχθεί μέχρι το καλοκαίρι.
Στην κυβέρνηση θέλουν να επιταχύνουν τους ρυθμούς καθώς για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ θα πρέπει να έχει προκηρυχθεί το 70%. Εάν προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, τότε υποστηρίζουν στο υπουργείο, ότι θα έρθει και η κοινοτική χρηματοδότηση. Στην αγορά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τα έργα του Πάτρα-Πύργος. Οι επικριτές Καλογρίτσα στοιχηματίζουν ότι οι εργολαβίες δύσκολα θα περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, άποψη που την στηρίζουν στις εγγυητικές που έχει λάβει από την Τράπεζα Αττικής. Αφήνουν δηλαδή να εννοηθεί ότι οι εγγυητικές αυτές έχουν δοθεί με μη νόμιμο τρόπο και ότι θα καταπέσουν.
Όμως αυτό είναι μία εικασία που θα φανεί πολύ σύντομα η σοβαρότητά της. Το άλλο θέμα είναι ότι ακόμη και αν... στραβοπατήσει ο προσωρινός ανάδοχος, η αμέσως επόμενη υποψήφια είναι η Ιταλική GD Infrastrutture που συνεργάζεται με τον όμιλο της Μηχανικής. Η τελευταία μετά από σφοδρή αντιπαράθεση κατάφερε πριν ένα μήνα να διαγκωνίσει από τα διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ (Ψαθόπυργος –Ρίο) την Πόρτο Καρράς του ομίλου Στέγγου με εξίσου μεγάλη έκπτωση 45,2%.
Στην αγορά των κατασκευών δεν ξεχνούν επίσης τι έγινε με τις υψηλές εκπτώσεις στις εργολαβίες του Άκτιο-Αμβρακία που είχε αναλάβει η ΑΕΓΕΚ και η Ιόνιος αλλά και στον Μαλιακό με την Αττικάτ. Στο μεν πρώτο, τα έργα επί δεκαετία σέρνονται με το υπουργείο να ετοιμάζεται να βγάλει εργολαβία –σκούπα για να τα τελειώσει. Στο Μαλιακό, τα έργα τελείωσαν επίσης μετά από χρόνια από άλλες κατασκευαστικές εταιρείες. Φαίνεται ότι η πολιτεία δεν παραδειγματίστηκε από τα λάθη του παρελθόντος.
Αντιθέτως οι υψηλές εκπτώσεις αποτελούν ένα ισχυρό άλλοθι σε όσους έχουν υποστηρίξει για παράδειγμα τον τεμαχισμό του Πάτρα-Πύργος για την διευκόλυνση του ανταγωνισμού. Αν τα έργα αυτά θα γίνουν κανέναν δε φαίνεται να ενδιαφέρει.
Της Μαριάννας Τζάννε
Στο διαγωνισμό, ο δεύτερος (Ιντρακάτ) έδωσε εξίσου μεγάλη προσφορά με έκπτωση 53,24%, ο τρίτος με 51,48% (J&P Άβαξ) και ο τέταρτος 43,75% (Τέρνα).
//
Ο Πρόεδρος του Άκτωρα κ. Δημήτρης Κούτρας δέχτηκε τις προηγούμενες μέρες, βροχή ερωτήσεων κατά τα εγκαίνια του Μορέα στην Καλαμάτα, σχετικά με το πώς θα υλοποιηθεί ένα τόσο «χτυπημένο» έργο. Ωστόσο από την απάντηση ήταν σαφές ότι οι εργολάβοι έχουν επίγνωση των τιμών που δίνουν. Kαθώς όμως τα έργα τελειώνουν πρέπει να σκεφτούν την επόμενη μέρα και τους εκατοντάδες εργαζόμενους που απασχολούν. Είναι φανερό ότι οι εταιρείες ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί. Mε τις πολύ μεγάλες εκπτώσεις, το κέρδος τους εκμηδενίζεται και αν δεν υπάρχουν συμπληρωματικές συμβάσεις, τότε κινδυνεύουν να φύγουν με ζημιά. Το συμπέρασμα είναι ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι εξαιρετικά δύσκολοι για τις κατασκευές.
Η μάχη θα επικεντρωθεί στα λιγοστά έργα που προγραμματίζεται να βγουν καθώς το φιλέτο που είναι το Καστέλι εκτός απροόπτου θα καταλήξει στην ΓΕΚ-Τέρνα με τους Ινδούς. Εκείνο που μένει είναι οι πέντε νέες εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος που σχεδιάζει άμεσα να προκηρύξει το υπουργείο Υποδομών και η γραμμή 5 του μετρό που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχει προκηρυχθεί μέχρι το καλοκαίρι.
Στην κυβέρνηση θέλουν να επιταχύνουν τους ρυθμούς καθώς για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ θα πρέπει να έχει προκηρυχθεί το 70%. Εάν προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, τότε υποστηρίζουν στο υπουργείο, ότι θα έρθει και η κοινοτική χρηματοδότηση. Στην αγορά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τα έργα του Πάτρα-Πύργος. Οι επικριτές Καλογρίτσα στοιχηματίζουν ότι οι εργολαβίες δύσκολα θα περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, άποψη που την στηρίζουν στις εγγυητικές που έχει λάβει από την Τράπεζα Αττικής. Αφήνουν δηλαδή να εννοηθεί ότι οι εγγυητικές αυτές έχουν δοθεί με μη νόμιμο τρόπο και ότι θα καταπέσουν.
Όμως αυτό είναι μία εικασία που θα φανεί πολύ σύντομα η σοβαρότητά της. Το άλλο θέμα είναι ότι ακόμη και αν... στραβοπατήσει ο προσωρινός ανάδοχος, η αμέσως επόμενη υποψήφια είναι η Ιταλική GD Infrastrutture που συνεργάζεται με τον όμιλο της Μηχανικής. Η τελευταία μετά από σφοδρή αντιπαράθεση κατάφερε πριν ένα μήνα να διαγκωνίσει από τα διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ (Ψαθόπυργος –Ρίο) την Πόρτο Καρράς του ομίλου Στέγγου με εξίσου μεγάλη έκπτωση 45,2%.
Στην αγορά των κατασκευών δεν ξεχνούν επίσης τι έγινε με τις υψηλές εκπτώσεις στις εργολαβίες του Άκτιο-Αμβρακία που είχε αναλάβει η ΑΕΓΕΚ και η Ιόνιος αλλά και στον Μαλιακό με την Αττικάτ. Στο μεν πρώτο, τα έργα επί δεκαετία σέρνονται με το υπουργείο να ετοιμάζεται να βγάλει εργολαβία –σκούπα για να τα τελειώσει. Στο Μαλιακό, τα έργα τελείωσαν επίσης μετά από χρόνια από άλλες κατασκευαστικές εταιρείες. Φαίνεται ότι η πολιτεία δεν παραδειγματίστηκε από τα λάθη του παρελθόντος.
Αντιθέτως οι υψηλές εκπτώσεις αποτελούν ένα ισχυρό άλλοθι σε όσους έχουν υποστηρίξει για παράδειγμα τον τεμαχισμό του Πάτρα-Πύργος για την διευκόλυνση του ανταγωνισμού. Αν τα έργα αυτά θα γίνουν κανέναν δε φαίνεται να ενδιαφέρει.
Της Μαριάννας Τζάννε
from anatakti.gr http://ift.tt/2iBRncK
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου